Världens godaste chokladbollar

Idag slängde jag ihop en sats chokladbollar. 😊Laga mat och baka är en bra syssla att göra när man har småbarn hemma, som annars skulle ägna tiden åt annat mindre konstruktivt. Typ klättra på ens ben tills byxorna sitter fastsurrade vid fotknölarna på en och grannen råkar komma förbi (och det är varmt och ytterdörren står på glänt!), gräva ner duplobitar i komposten tills de är oigenkänneliga, klippa ut figurer i mamma och pappas sängkläder och tvätta handdukarna i toaletten. Eller varför inte leka med pappas plånbok och försöka rosta alla hans kreditkort i brödrosten? (Det fungerar, för den som undrar! Tala om det för era barn så slipper ni riskera att de upprepar samma experiment! Inte roligt alls.)
 
Nä. Baka är mycket bättre. Jättekul att ta dl-måtten och ösa ingredienser fram och tillbaka, från skål till skål, tycker Eliah! Det är också jätteskoj att knäcka ägg. Och sätta igång vispen innan mamma har hunnit plocka ur alla skalbitarna.
 
I förrgår när jag bakade våfflor hade dock Eliah så bråttom att äggen inte ens hann knäckas utan fick åka ner i smeten hela. Och så slå igång vispen innan mamma hinner reagera! JÄTTESKOJIGT!! Nåja. Det finns ingen orsak att misströsta. Han växer väl också upp någon gång. Vår lilla rebell. 💚
 

För varje gång jag bakar chokladbollar modifierar jag grundreceptet lite. Jag letar efter mer krispighet, mer chokladsmak och en mer vuxen smak! Idag slog jag huvudet på spiken. Godaste chokladbollarna någonsin!!
 
Så nu ska jag dela med mig av mitt godaste recept på chokladbollar. Håll i hattarna!
 

Jag lovar dig, krispigheten i dessa chokladbollar är så delikat att öronen krullar sig på en! Mmmm....
 
Världens bästa chokladbollar - extra krispiga!
  • 225 g rumsvarmt smör (Äkta!)
  • 1,5 dl krossad digestivekex
  • 1,5 dl Start (flingor/musli från Lantmännen)
  • 4 dl havregryn
  • 1 dl strösocker
  • 1/2 - 1 dl hackad mjölkchoklad (en del av det kan gärna vara mörk)
  • 4 msk o’boypulver 
  • 6 msk kakao
  • 3 msk kallt kaffe
  • 3 tsk vaniljsocker (Äkta! Vanillinsocker duger ej.)
  • (Ev. 10 droppar arraksarom för vuxnare smak!)

Så här gör du:

  1. Krossa digestivekexen i mixer eller med knogarna.
  2. Blanda alla torra ingredienser och klicka i smöret. (Om du blandar allt i matberedare måste havregrynet och start i sist när du har mixat färdigt. De ska ej mixas.)
  3. Häll i kaffe och ev. smaksättning. 
  4. Rulla i kokos eller pärlsocker.
  5. Njut till en kopp kaffe eller ett glas mjölk!
 
Kram Cristall
 

Världens bästa bullrecept hittar du HÄR.
Presentation av mig hittar du HÄR.
(Om DU tycker om detta inlägg eller min blogg så får du gärna gilla, följa på fb/bloglovin och länka vidare. 💓) 
 
Follow

Kommentera här:

Konst bloggar Hem & Inredning inredningsbloggar.info