När är en influencer så strategisk att den inte längre förtjänar att vara influencer?

Jag skulle vilja reflektera en stund kring det blogginlägg som Daniela Skoglund publicerade på sin blogg idag. Hon skriver om att hon har varit en trogen bloggläsare till "Blondinbellas" blogg i mer än tio år och inte förrän nu insett att hon har blivit lurad hela tiden. Känslomässigt manipulerad för "Blondinbellas" affärer och ekonomiska vinnings skull. Ett väldigt bra och tankvärt blogginlägg som jag tycker att ni ska läsa!

Nu vill jag inte gå in på att diskutera någon enskild bloggares fel eller brister. Dem har vi alla mer än nog av till mans. Men som bloggare tycker jag att det är viktigt att reflektera över det Daniela skriver och det komplexa i att man jobbar med något som påverkar enormt många människor omkring en och som samtidigt, för vissa, är ens levnadsbröd och "affärsverksamhet".
 
Hur långt är det okej att gå? Hur strategisk får man vara innan det blir oetiskt?
 
Jag vet inte. Men jag är helt övertygad om att man inte vinner i längden på att vara så strategisk att man slutar vara ärlig, äkta och genuin. Och ännu mindre tror jag att man vinner på att prioritera omsorgen om sina läsare lägre än sin egen karriär. För det hänger ihop, tänker jag. Kanske vinner man på det ekonomiskt för stunden. (Uppenbarligen - i Isabellas fall.) Men man riskerar också att förlora sina läsares förtroende för all framtid. Och då sitter man på pottkanten en vacker dag och kanske inte längre har någon karriär!
 
Och oavsett så är ju inte detta vad det egentligen ska handla om. För den mer relevanta frågan är väl egentligen; Hur strategisk VILL man vara? Vill man verkligen använda sina läsare som pjäser i sitt eget spel?
 
Denna komplexitet står ju inte bara bloggare för utan ALLA som på något vis håller på med yrken som påverkar andra (i större utsträckning, får vi väl säga då, för allt påverkar ju!). Artister, coatcher, politiker, konstnärer, författare... Vi sitter alla i samma båt. Och är skyldiga våra medmänniskor att fundera lite över hur vi använder vår makt.
 
En influencer ska vara en motivatör - inget annat!
 
Självklart har en bloggare rätt att göra vad den kan för att få dagligt bröd på bordet. Men till vilket pris som helst? Att blogga tycker jag främst handlar om att inspirera, lyfta upp, influera och skapa positiva effekter hos sina läsare. Det är det som en bloggare är bra på och det är därför som en bloggaren får förtroendet att leva på detta. Att influera och skapa effekter. Vara en motivatör. Den dag som en bloggare missbrukar detta förtroendet så är inte denne längre lämpad att vara en influencer. För att säga det helt krasst. Då bör "bloggaren" gå över till att ägna sig åt affärer istället, om det är det den vill. För jo - en bloggare har ett ansvar för hur hen påverkar sina läsare. Det kommer man inte ifrån. Inte ett omänskligt stort ansvar, men på en nivå som är värdigt yrkestiteln "influencer". Influencer ska vara något bra. Kan eller vill man inte ta det ansvaret kanske man inte bör sitta framför sin dator och sprida bilder och texter kors och tvärs igenom vårt land?
 
Så är det bara. 😊

Eller? Vad tänker ni om detta? Hur stort ansvar har en bloggare för hur den påverkar de som läser?
 
Kram, Cristall
 
Presentation av mig hittar du HÄR. 
(Om DU tycker om detta inlägg eller min blogg så får du gärna gilla, följa på fb/bloglovin och länka vidare. 💓) 
Follow

Kommentarer:

1 Danielas Dagbok:

Vad kul att du gillade mitt inlägg och att det ledde till diskussion här i din blogg också! Väldigt bra skrivet av dig.

Kommentera här:

Konst bloggar Hem & Inredning inredningsbloggar.info