Att samla sig inför julen och att inte räcka till

Nu är det lite tungt. Jag försöker samla mina tankar och planer inför veckan och helgen och följande vecka. Just nu är hela huset som ett bombnedslag på grund av all renovering och mitt huvud ser visst inte bättre ut det heller. Det är ett enda stort virrvarr av tankar. Jag skulle behöva en personlig assistent och en livscoach ständigt närvarande vid min sida känns det som. Om jag ska lyckas ro detta i land.
 
Här seglar två sångsvanar som tar livet med ro och låter sig svalkas i höstblåsten. Jag mötte dem på promenaden igår...
 
Jag vill så mycket och hinner så lite. Och nu nalkas julen med allt vad det innebär. Alla sina förberedelser, som jag så gärna vill se fram emot och njuta av i lugn och harmoni och gå in i med hjärtans lust. Julhandlingen, bakningen, tiden att sitta framför granen och drömma, läsa sagor med barnen, pyssla och spela musik. Och så försöka blogga om allt detta vackra. Men just nu har jag svårt att överskåda allt och känner mig inklämd i ett hörn.
 
Om man har två småttingar att passa på hela dagarna, ett hus att renovera och mängder av projekt man vill sätta tänderna i utöver det så blir det lätt att allt hopar sig och stiger en åt huvudet. Jag känner stress och kval, börjar misstro mig sjäv och mina visioner, känner att jag inte räcker till och aldrig kommer att göra det. Att vara mamma i lugn och ro och samtidigt vilja satsa på karriär känns som en olöslig ekvation för mig. Jag vill så gärna hinna njuta av vintern, ta långa promenader med Lucia, träna varje eller varannan dag för att komma tillbaka i form efter graviditeten, hålla igång sången/sångrösten och få ordning här hemma. Men det kommer vara en utmaning som heter duga att hitta tiden till det.
 
Jag måste också få ordning på alla sociala kanaler som är relaterade till bloggen också och än så länge är det ett enda kaos. Jag måste bli bättre på att uppdatera mitt instagramflöde, jag måste sätta mig in i hur twitterkontot fungerar (har aldrig använt det förr), jag måste få ordning på facebooksidan och pinterest och youtubekanalen. Jag måste också börja designa på min nya hemsida och flytta över hela bloggen dit. Jag måste fundera ut vilket varumärke jag vill jobba för och jag måste fota en ny header till bloggen och youtubekanalen och fixa en del funktionsproblem här i bloggen. Jag måste dokumentera renoveringen som har gjorts nu i veckan och skriva månadsrapporten för oktober. Och det skulle jag ha gjort typ igår.
 
Jag känner mig otillräcklig. Nästan utmattad, när jag tänker på allt. Och så insåg jag nu också att jag har lovat att ställa upp och spela fiol på en adventskonsert om någon vecka och måste iväg till Gbg och öva inför den nu i helgen.
 
Men det finns ingen tid att förlora. Det finns inte tid till att stanna upp och hämta andan. Det är det värsta med livet. Att dygnet bara har ett begränsat antal timmar och mer än så får man inte... Livet stannar aldrig upp och väntar in en, bara för att man känner att man inte hinner med. Livet bara rullar på helt skoningslöst och det enda man kan göra är att hänga i så gott man kan och så länge man orkar.
 
Men jag får ta ett steg i taget. Idag ska jag gå till botten med allt jag ska hinna inför julen. Planera och strukturera upp varje dag in i minsta detalj så att jag verkligen hinner allt. Lusgranska kalendern och ta vara på varje timma. Och nu ikväll ska jag skriva ett blogginlägg om all renovering som Daniel har gjort i veckan. Så jag ska gå upp på övervåningen och fota lite. Det blir spännande!! :D
 
Några saker jag (och Daniel) har tänkt att hinna innan julen:
  • Få färdigt sovrummet
  • Göra ett renoveringsrelaterat bloggsamarbete
  • Gå en hundkurs med vår hund Lucia
  • Ta en heldag med julstädning
  • Spela på en julkonsert
  • Träffa tandläkaren några gånger för att få tandställning (har problem med två tänder som tränger på de närliggande! Det är dags att ordna detta nu) 
  • Julbaka
  • Göra en ordentligt vinterfotosession med småttingarna
  • Lämna in bilen på lagning
  • Göra en Lucia-vlogg inför Lucia
  • Ta en helgtrip till Stockholm för att julhandla julpynt och julklappar.
  • Hugga vår egen julgran
 
Och visst skulle det också vara så mysigt att hinna med att gå på julmarknader och julkonserter? Vi får se om jag lyckas få in det i kalendern.
 
Hur känner ni andra inför julen? Vad känner ni att ni vill hinna och tror ni att ni kommer att kunna prioritera det utan att behöva slå knut på er själva och bli sönderstressade? Den här tiden ska ju vara något positivt, en tid av längtan och lugn och ro. Man ska nog inte ta på sig så mycket som jag har gjort detta år... 😚
 
Kram på er alla och hoppas att ni har en fin dag! ❤
 
(Om DU tycker om detta inlägg eller min blogg så får du gärna gilla, följa på fb/bloglovin och länka vidare. 💓)  
Presentation av mig hittar du HÄR.
Follow

Kommentarer:

1 Josephine i Bryssel:

oj! Det var många "måsten" där! Eftersom ni är mitt inne i en renovering kanske du bör i första hand lista de absolut viktigaste sakerna som inte kan vänta. T.ex. så undrar jag om hundkursen inte kan vänta? Och om du ska välja av de sociala kanalerna så är instagram och youtube de kanske viktigaste, bloggen i andra hand och resten kan du kanske ta nästa år? Ärligt talat - vilka heltidsarbetande människor hinner med allihop plus Twitter? Planera är bra - planera också in en timme eller två för vila och för oväntade saker. Glöm inte att nu börjar också förkylnings och influensatider och händer det måste du kunna släppa på en del "måsten" utan att du mår dåligt. Det är också livet - allt det oväntade! :-) Själv är jag hemma tredje veckan sjukskriven med konstant ont, tänker ändå pröva att börja igen halvtid nästa vecka för att göra det som verkligen aldrig kan vänta och som är det absolut viktigaste : ta hand om min kropp! den andra "halvtiden".

Svar: Ja, men verkligen. Ja, jag får väl plocka bort några "måsten" så att det hela går ihop! :) Det låter som en viktig tanke att ta hand om sin kropp halva tiden. Hoppas att du snart får må bättre! Utmattning är inte att leka med. (Jag ska försöka inse det när det gäller mig själv också.) Tack för din kommentar och dina tankar!
Zilia Ving

2 Märta:

Jag reagerade också på alla dessa "måsten". Åtminstone en fjärdedel av dem går ju att stryka direkt om du känner dig stressad Man MÅSTE t.ex. inte julbaka, det finns massa gott att köpa färdigt. Man MÅSTE inte twittra.
"Att vara mamma i lugn och ro och samtidigt vilja satsa på karriär känns som en olöslig ekvation för mig"- Inte konstigt. Det ÄR en olöslig ekvation. Fattar inte varför så många tror att man ska hinna allt när man har småbarn???

Svar: Jag tror inte att det är så många som tror att de ska hinna allt när man har småbarn. Men däremot kanske många vill hinna mer än vad som är rimligt. Visst går det att stryka julbak och en hel del andra trevligheter också, men det kanske inte är vad man vill. Tack för dina reflektioner!
Zilia Ving

3 Helena - Mellan raderna:

Gud, jag vet PRECIS hur det är, om det nu är någon tröst. Känns alltid som att det STRAFFAR sig att vara ambitiös och ha höga målsättningar - det slutar bara i stress och att man surt får tugga i sig att man var orealistisk. :( Jag kämpar ständigt med att försöka sätta rimliga mål (även om de känns löjligt ibland att man inte skulle hinna mer än så!) och att hålla mig till dem - inte sväva iväg och göra en massa annat "när man ändå håller på". Och kanske framförallt att acceptera att det är så här förutsättningarna ser ut! Vilket är det klart svåraste. Jag är precis som du att jag älskar julen och vill ha det helt drömmigt och julfint och lugnt hemma. Jag försöker acceptera nu att det inte kommer vara varken lugnt eller fint. Vi har en fuktskada i taket och det springer folk här för jämnan... renoveras i alla lägenheter runt omkring så det borras hela dagarna från kl 7 på morgonen... busfröt hemma skulle aldrig låta en julgran vara ifred så vi får heller ingen gran eller annat fint... ja listan kan göras lång, puh! Lång text, men ville bara säga att jag förstår dig och vi får fortsätta kämpa! <3

Svar: "Även om det känns löjligt ibland att man inte skulle hinna mer än så" - JAA, exakt så!!! Man vill ju så gärna vara effektiv och prestera topp. Men snabbare och mer än vad som är rimligt går ju inte.

Låter riktigt jobbigt med fuktskada hemma!! :( Jaa, vi får kämpa på! Lycka till med springet hemma i lägenheten! <3
Zilia Ving

4 Prisonbeauty - En kreativ skönhetsblogg om drogmissbruk, kriminalitet, fängelse och livet efter:

Jag tänker också för många måsten, det blir sällan bra. Byt ut mot jag vill, sortera bort det minst viktiga etc. Livet är för kort för att känna att man måste en massa saker, min mamma är perfektionist och det var såklart en helt idyllisk medelklass-barndom men också känslan av att mamma alltid ville göra allt så perfekt som möjligt. Ang. sociala kanaler är det också kanske bättre att sortera? Det är ju olika forum som passar olika inriktningar och dessutom är ju både FB och twitter på väg bort rätt mycket. Hellre satsa helhjärtat på några få än att det blir halvdant med alla liksom. Och allra viktigast: glöm inte att leva och prioritera återhämtning för att det ska va hållbart. Tror ingen ligger på dödsbädden och ångrar att de inte hade fler måsten istället för att ta vara på livet.

Svar: Vilka intressanta reflektioner du har och bra tips det där med att tänka "jag vill" istället för "jag måste" och sortera bort alla onödiga måsten. :) Jag ska se om jag kan försöka göra det, även om jag tycker att det är svårt!
Mm. Hellre satsa på några kanaler fullhjärtat än flera halvhjärtat. Det tror jag också är sååå sant!

Tack för dina tankar!! :) Och kul att du har en blogg! Jag ska kika in i den!
Zilia Ving

Kommentera här:

Konst bloggar Hem & Inredning inredningsbloggar.info