Renovering av vårt nya sovrum - del 1

Det skedde en olycka igår som försenade mitt renoverings-blogginlägg. Hur som helst så kommer det nu här! 😄
 
Förra veckan när jag och barnen höll oss ur vägen (läs "reste bort") lyckades Daniel få fart och fason på sovrumsrenoveringen och fick en hel del jobb gjort. Mycket är fortfarande kvar att göra, men om sisådär 3 veckor hoppas vi på att kunna flytta in i rummet!
 
 
Renovering av sovrum - skisser
 
Okej, vi tar det hela från början! 
Så här såg rummet ut för ungefär 1 vecka sedan.
 
 
Det fanns en liten korridor till höger om rummet, som egentligen bara var dött uttrymme som vi inte kunde använda till något. Intill korridoren, på andra sidan, ligger ett annat rum som vi också ska renovera.
 
Det Daniel gjorde förra veckan var att ta bort korridorsväggen i mitten av blivande sovrummet och öppna upp rummet så att det blev större. Samt att han stängde till utrymmet mot det andra rummet så att båda blev kvadratiska.
 
Nu ser rummen ut så här!
 
 
Vi ska förstås öppna upp väggen i det andra rummet också tids nog, när det är dags för att renovera det rummet. Just nu används det mest som förvaringsutrymme. Tanken är att det ska bli en stor walk-in-closet i framtiden. Det läääääängtar jag till!!
 
Så här kommer sovrummet att se ut när det är färdigt!
 
(Vi har inte tänkt att alla möbler ska gå i svartvita färgskalor, som på bilden, men skiss-programmet hade ett begränsat utbud av vad man kunde välja för utseende på möblerna.)
 
En dubbelsäng, en barnsäng och en vagga. Båda våra småttingar är vana vid att sova i samma rum som oss, så vi kommer att fortsätta låta dem göra det.
 
Till vänster ska jag få plats med mitt skrivbord och kanske ett el-piano, om jag tränger ihop möblerna lite. Jag hoppas kunna sitta här och skriva låtar om kvällarna när det är lugnt hemma. Åh, så mysigt!! Och så ska det in någon garderob i rummet också. Ja, det blir lite trångt. Jag önskar huset vore större.
 
(Jag har använt mig av skissverktyget/sajten roomsketcher för att skapa de här enkla illustrationerna. Verktyget är gratis, så går ni också i renoverings- eller inredningstankar så vill jag tipsa er om att använda det!)
 
Dokumentation av förra veckans renovering...
 
I huvudsak kan man säga att det som har gjorts hittills är att riva rummet och flytta på några väggar.
 
Här ryker den fula inbyggda garderoben!
 
 
Det är snedvägg där sängarna ska stå!
 
Här ser ni "korridorsväggen" som ska rivas. Och så den gamla dörröppningen in i rummet här till vänster!
 
Och nu är väggen borta!
 
Rummets nya storlek! (Och så ska det bara stängas till där till vänster in i snedväggen också.)
 
Här kommer vi att bygga en platsbyggd garderob längs med hela väggen, till dörren som kommer sitta till vänster på bilden (tidigare korridoren).
 
Renovering - vad som ska göras och vad som har gjorts
 
Färdigt
  • Beställa material
  • Beställa element och dörr
  • Riv nuvarande garderob
  • Riv väggarna som ska bort
  • Regla upp nya väggen + sätta upp osb.
  • Ta bort nuvarande element
  • Regla upp golvet i gamla korridoren (hade en höjdskillnad på 3 cm/m)
  • Ta bort den gamla elen
  • Sätta in nya dosor för elen och dra ny flexslang till dosorna
  • Riv innertaket
 
Kvar att göra
  • Regla för dörren
  • Sätta upp dörrkarmen + dörren
  • Gipsa väggarna
  • Spackla och slipa väggen (2 omgångar)
  • Borra hål för belysning
  • Dra elen
  • Sätta innertak
  • Tapetsera/måla väggar
  • Sätta element
  • Lägga golv
  • Sätta lister
  • Byta ut fönstret
 
Det var allt för nu! 😊 Jag återkommer med bilder när vi har hunnit längre med rummet.
 
Kram!
 
(Om DU tycker om detta inlägg eller min blogg så får du gärna gilla, följa på fb/bloglovin och länka vidare. 💓) 
För mer läsning om vilka renoveringsprojekt som ska ske på gården läs DETTA inlägg.
Presentation av mig hittar du HÄR.
 
Follow  

Kommentarer:

1 Josse:

Vilket roligt inlägg! Renoverar själv här hemma i vårat 70-tals hus som vi köpte för ett år sedan. Så kul att få se hur erat hem utvecklar sig!

Svar: Åh vad spännande! Lycka till med er renovering! :D
Zilia Ving

Kommentera här:

Konst bloggar Hem & Inredning inredningsbloggar.info