Nyårslöften för år 2019

Wow, ett nytt år hörrni!!! 😄💜💛 Så spännande!! Tiden bara springer...
 
Sedan millennieskiftet har nyårsfirandet blivit "champagnefierat" med ännu mer glitter och lyx. Arkivbild.
 
HÄR KOMMER MINA NYÅRSLÖFTEN
(Jag är lite ambivalent till det här med löften. Tycker inte att man ska pressa sig själv och fylla det nya året med krav, om en sån här lista får en att känna så, MEN...! För mig känns det uppiggande och peppande att ge mig själv lite löften och ramar för det kommande året. Det ger mig energi och "framåt-anda"!
 
VARDAG
  1. Komma i form. Jag vill komma i form efter senaste graviditeten. Börja styrketräna och träna upp konditionen. Jag vill få starka ben och en stark rygg och mage.
  2. Promenader. Så långt det är möjligt vill jag försöka ta långpromenader varannan dag.
  3. Avsluta badrumsrenoveringen. Detta år SKA badrumsrenoveringen bli färdig. Mot slutet av året ska jag kunna ta ett lååååångt bad i vårt nya massagebadkar, med bubbel i handen och musik i högtalarna. Yeaahh, vad vi kommer att fira då!! Det längtar jag efter!
  4. Läsa böcker. Jag vill läsa fler böcker. Både för egen del och för barnen. Jag har varit alldeles för dålig på detta. Själv har jag inte tagit mig tiden att läsa EN ENDA BOK på 2 år! Det är ju absolut katastrof. Att läsa böcker är utvecklande, avslappnande och så viktigt för språket och ens förmåga att uttrycka sig i skrift. Jag vill verkligen prioritera detta mer.
  5. Identifiera tidstjuvar i vardagen. Hitta onödiga aktiviteter som bara stjäl tid och energi och som kan ge plats åt annat viktigt. 
  6. Slänga mindre mat. Detta är någonting som jag och Daniel överlag är ganska bra på, för att vara en barnfamilj skulle jag tro. (Jag är uppväxt med en småländsk far. Det säger väl allt?) Men man kan alltid bli bättre. Det händer ibland att det slängs. T.ex. när Eliah inte vill äta upp sin mat och vi glömmer att ställa in den i kylen så att den blir torr och tråkig eller ingen vill äta den. Så onödigt. Likaså vill jag bli bättre på att våga lita mer på mina smaklökar och sluta titta på "bäst före - datumet". Det slängs så galet mycket mat i onödan vårt land och det är främst miljön som tar stryk av detta.
Relaterad bild

 
BUSINESS
  1. Börja vlogga. Starta youtubekanal och börja vlogga. Det kommer att bli en trevande start från början, men från och med ungefär i slutet av Mars ska jag börja vlogga kontinuerligt. 1 gång i veckan är tanken.
  2. Strukturera upp mina dagar bättre. Ha en viss tid då jag bloggar, en viss tid då jag svarar på mail, en viss tid då jag tar lunchpaus etc. (Nu bloggar ju inte jag på heltid, vilket jag ibland glömmer bort. Men så gott det går ska jag försöka få struktur på mitt bloggande iaf. Den lilla tid jag har tillgänglig varje dag.)
  3. Få ett ordentligt kontor. Skapa ett utrymme någonstans i huset där jag kan sitta i lugn och ro och skriva. Där jag vet var alla grejer är och där jag har alla mina musikinstrument och kan spela in och producera ny musik.
  4. Ny bloggdesign. Skapa en helt ny bloggdesign på mitt nya webbhotell.
  5. Köpa drönare. Köpa drönare så att jag kan skapa fina vloggar med glimtar ovanifrån från livet här ute i skogen.
  6. Ta upp pianospelandet. Börja öva piano igen! Det var så länge sedan jag hade tid och utrymme (fysiskt) till att hålla igång något pianospelande. Jag har nästan tappat allt... Men jag ska öva upp mig igen och bli bättre än jag någonsin har varit.
  7. Lära mig sökoptimering.
  8. Utveckla mitt fotograferande. Jag är så sugen på att gå någon fotokurs, men är inte säker på att det är möjligt med tanke på att jag är hemma med barnen. Men om jag inte har möjlighet att vara på plats så får jag se till att skapa mig en egen fotograferingskurs - dvs. göra en lång lista på allt jag behöver bli bättre på och länsa nätet och biblioteket på fotograferingsböcker och kunskap.
Bildresultat för business
 
PERSONLIGT
  1. Fånga dagarna. Stanna upp och njuta mer av nuet, av att vara hemma med mina käraste små och få lägga upp varje dag så som den passar oss bäst. Det är verkligen en ynnest!!
  2. Jobba på min självkänsla och mitt självförtroende. Sluta jaga perfektion. Våga tro på att jag räcker till och duger trots brister och misslyckanden. Så sinnes svår punkt...!
  3. Utmana och bekämpa min sociala fobi (light), samt våga prata om den. Detta år kommer jag att börja gå i terapi för min sociala fobi/ångest och ta lite hårdare tag i att försöka bekämpa den. Jag märker inte av den så mycket längre, men det är fortfarande mycket som är obearbetat och nu är året då jag ska reparera mig själv inifrån och ut!! ❤
  4. Rensa upp bland relationer. Jag måste bli bättre på att prioritera de vänner som berikar och säga nej till överflödiga relationer som inte riktigt fungerar eller som stjäl energi. Livet är för kort för att lägga tid på opålitliga och frånvarande människor och livet är för rikt för att gå miste om de relationer som lyfter och bär hela vägen.
Relaterad bild
 
 
Tankar om min egen löfteslista...
Ja, det första som slår mig är att majoriteten av mina punkter kräver mer tid och att jag knappt har någon punkt som avlastar mig på tid. Så rent teoretiskt sett borde det bli en omöjlighet att uppfylla allihop. Därför tar jag mig friheten att lägga till ytterligare en punkt: "Identifiera någon tidstjuv i vardagen som kan prioriteras bort." (Skriver in i listan!)

Det andra jag inser är att alla mina nya mål och projekt endast kan nås och underhållas så länge jag är hemma med barnen. I sommar kommer jag att börja jobba på heltid igen och då får jag nog modifiera om mina prioriteringar lite. 😊 Men den tiden, den sorgen. Jag får se då hur jag löser det...
 
Har ni gjort någon löfteslista för 2019? Hur ser den ut?
 
Kram och hoppas att ni har haft två DUNDERfina nyårsdagar! ❤ Vi hörs imorgon!
 

(Om DU tycker om detta inlägg eller min blogg så får du gärna gilla, följa på fb/bloglovin och länka vidare. 💓)
Presentation av mig hittar du HÄR.
Follow

Kommentarer:

1 Petra Sjöqvist:

Vilken härligt inspirerande lista!! Jag har kommit på att jag älskar när folk har planer och ambitioner, det behöver inte vara så avancerat men ändå just detta; en vilja att åstadkomma något positivt, något mer i livet/vardagen! Sådant inspirerar mig oerhört och triggar igång mitt eget konstruktiva nu-jäklar-anamma ska det hända nåt-tänk.

Jag har ingen särskilt lång lista....men den känns akut angelägen och löftesrik...om jag bara lyckas med det jag föresätter mig. Jag måste ta hand om min hälsa som varit under isen alltför länge, måste gå till botten med mig och sakta börja renovera mig inifrån och ut. Tro mig, vi snackar mångårigt projekt här. Jag är så trött på att skjuta upp och ta på mig skygglappar. Jag ska också skicka in något, tänkte jag mig...till ett förlag. Skrivandet är det enda jag egentligen "har" att pula med där jag har ett uns talang, på det mesta annat är jag en menace haha. Jag vill också göra något med min make för att få till ett trivsammare hem, den skolåda vi bor i är ungefär lika rolig som en skål havregrynsgröt. Dagen efter koket. Ja, så vill jag släppa egenkravet att ha fasader uppe konstant. Och bli mer avslappnad. Nåt åt det hållet. Detta blev nog förfärligt långt haha, men iaf! Blev så inspirerad att skriva ner när jag läste din lista. Som låter ENORMT intressant!! Du har så mycket roligt på G, så många fantastiskt spännande projekt!!! Var rädd om dig så du håller bara. Ser fram emot vloggarna sen!! Dunderkram från Petra

Svar: Ja, men visst är det ändå härligt att ha planera och ambitioner!! Det är ju det som gör det lilla extra i vardagen, som får en att längta och blicka framåt. Som också utmanar en.Ja, jag förstår dig. Det där med att vara tvungen att gå till botten med sig själv och börja bygga upp, inifrån och ut. Det är ett oerhört tufft projekt att ta tag i, men för vår egen skull är det ju något vi måste ta tag i förr eller senare. Och på något vis tänker jag att livet är för kort för att skjuta upp att leva på riktigt och få må bra. Även om det kräver sin insats och kostar sitt pris.


Hoppas så mycket att du får ork och möjlighet att börja (och någon gång) slutföra ditt "reparationsarbete". <3 <3 Och så låter det ju väldigt spännande med att skicka in något alster till förlag!!! Ja JA JA gör det!!! DET ÄR PÅ TIDEN!!! ;-) Du har inte bara "en uns" talang utan snarare någon slags bottenlös brunn verkar det som... det är ju bara att ösa! Det är uppenbart att du har hur mycket som helst att ge när det kommer till att skriva och uttrycka sig. Wow!! Förlagen kommer få något att bita i! :)


Massor av kärlek och kramar <3
Zilia Ving

2 Petra Sjöqvist:

Tack för jättegulligt peppande svar på alla sätt!!!Du har helt rätt i det du skriver om att vi måste ta tag i oss själva förr eller senare, om det är nödvändigt, för att kunna njuta av livet som vi har fått. Tack för uppmuntran om skrivandet också.
Uppskattar mycket

<3 <3 <3

3 Mellan raderna:

Åh jag blir också väldigt inspirerad av folk som har mkt mål och jävlar anamma! Underbart!
Ändå ska jag vara ärlig och erkänna att jag nästan blev utbränd bara av att läsa alla dina punkter, haha!! ;) Kändes mer som en femårsplan?! Om du bara fick prioritera en punkt i varje lista, vad hade du valt då? Ibland kan det vara bättre att superprioritera vissa få saker än att försöka prioritera allt litegrann, då blir det lätt lite halvhjärtat för man hinner ju (tyvärr) inte allt. Menar inte vara negativ, för som sagt, jag älskar utmaningar och jag tror ju stenhårt på dig! :D Heja heja!

Svar: Hahaha. Ja. Jag har svårt med begränsningar och hamnar lätt i jobba-ihjäl-mig-moodet. Vi får väl se hur långt jag kommer innan jag trillar av pinn... ;-D Ber om ursäkt om min lista brände ut dig!!! ;) :-*
Det var ett bra tips! En i varje rad får nog bli att få färdigt renoveringen av badrummet, få färdigt nya bloggen och jobba på mitt mående.

Tack snälla för pepp! <3
Zilia Ving

4 Wilda:

Vad fint att läsa! Låter klokt att ta hand om dig. För mig hjälper det att se det som mål och inte löften. Mål kan jag kämpa mot utan att misslyckas om jag inte når dit. Men det låter som att det är så du ser det.
Jag vill också tipsa om att läsa om självmedkänsla. Jag tror att det är en så viktig nyckel för att få en snällare relation till sig själv och bättre självkänsla. Agneta Lagercrantz har skrivit en väldigt bra bok om det.

kram!

Svar: Jaa, åh vad bra att tänka så!! Mål och inte löften. Det känns lättare att uppnå då. :) Och våga misslyckas. Tack för boktips, det är nog verkligen värt att kolla upp för mig!
Tack <3 Kram!
Zilia Ving

Kommentera här:

Konst bloggar Hem & Inredning inredningsbloggar.info