Månadsrapport för okt och nov 2018

 
Jag har inte skrivit någon månadsrapport på ett bra tag. Det beror på att jag har haft så fullt upp med barnen och renoveringen här hemma att jag helt enkelt inte har orkat fokusera på bloggens statistik. Så fort jag har försökt börja skriva på månadsrapporten så har det knutit sig i magen på mig och jag har bara känt "krav, krav, krav".
 
Jag vill inte hamna där. Jag vill inte att bloggen ska bli ett måste. Jag orkar inte pressa mig själv mer än jag redan gör och bloggen måste vara något roligt, annars faller hela idén. Jag är mammaledig på heltid och har små två barn som kräver full uppmärksamhet och en man som nästan ägnar varje kväll och helg på att renovera för att vi ska få vårt drömhem. Jag vill inte att den här tiden ska vara ett jagande. Jag vill hinna njuta av småbarnstiden som aldrig kommer igen. Och med handen på hjärtat har vi nog och övernog av de projekt vi redan jobbar på. Så bloggen får inte bli ännu ett måste.
 
Därmed inte sagt att jag inte tänker fortsätta med mina månadsrapporter eller hålla koll på statistiken, men jag gör det när jag har lust och ork. Min dröm är ju att jag någon gång, kanske, kanske, ska kunna leva delvis på min blogg och de samarbeten som den medför. Kunna leva som frilansande egenföretagare. Jag har sååå många drömmar och idéer som jag vill förverkliga!! Och det kommer bli HELT GALET GRYMT!!! Tänker jag. Men hur jag ska komma dit vet jag inte. 😂
 
Att blogga skulle jag säga är ett ganska otacksamt jobb om man har för syfte att göra sin blogg till sin profession. Den kräver utan tvekan heltidsarbete. Dyra kameror, massor av tid på att fota och redigera och skriva och korrekturläsa och uppdatera designen och uppdatera alla kanaler och därutöver lägga mängder med tid på att marknadsföra. (Jag måste bli bättre på sökoptimering btw.) Och även om man gör allt detta så kanske man aldrig får en enda krona för slitet. År efter år.

Nej, i ärlighetens namn har det känts tufft de sista veckorna. Jag har känt mig lite uppgiven. Ledsen. Tappat lite kämparglöd. Inte inspiration, men kämparglöd. Shit, är det så här svårt det ska vara att hålla/få igång en blogg?? Att slita mååånga timmar varje dag i 5 månader och ändå tappa besökare så fort jag, i bara två veckor, bloggar lite mindre än varje dag? Jag beundrar alla de som har bloggat och hållit ut i 5-6 år innan de kan livnära sig på det de gör. T.ex. Jonna Jinton, som jag minns höll på att ge upp - även efter att hon vunnit stora influencerpriset! För trots att hon hade määäängder med följare och jobbade stenhårt så kunde hon knappt betala elräkningen. Wow! Där snackar vi uthållighet! 😄😍
 
Men åt pipsvängen med tvivel och tunga känslor! Idag känner jag mig redo för att göra en sammanställning. Idag känner jag mig lite nyfiken. För trots allt så tycker jag att det är väldigt skojigt med grafer och siffror. Det ligger i min natur att analysera allt jämt och ständigt. Och sortera och sammanställa och sätta upp mål. Det är vad jag får energi av. Det är vad som peppar mig. Det är vad som driver mina dagar framåt.
  
 
 
Okt - Nov i siffror och grafer
 
 
Som ni kan se på dessa kurvor så har de senaste månaderna varit två tuffa månader. Där i mitten mittemellan oktober och november bloggade jag ibland bara varannan dag, för att jag helt enkelt inte fick ihop dygnets timmar. Det straffade sig direkt. Aja baja! Jag hade inte heller tid att marknadsföra bloggen, så nästan inga nya hittade hit under dessa två månader. (För det är ju så att vi vanliga dödliga, som inte är kändisar och kan glida runt på vår kändisvåg, måste slita alldeles extra STENHÅRT för att nå ut i bloggvimlet.)
 
Men skam den som ger sig! Det var jag beredd på när jag startade bloggen. Jag har suttit många sena nätter när småttingarna har somnat och bitit mig i läppen och försökt koncentera mig på vad det egentligen var jag skulle blogga om. 😅
 
(Antal läsare per dag)
 
 
I det stora hela var det inte några värdelösa månader. Efter hård kamp och strid mot klockan så lyckades jag leverera så pass att besökarkurvorna steg uppåt igen. För att sammanfatta det så slutade jag november med att ligga på drygt 1150 besökare i veckan.
 
I november slog jag även rekordet för antal besökare per dag då jag nådde så mycket som 412 besökare på en dag. Jag blev länkad någonstans ifrån misstänker jag, men vet inte var eller hur man tar reda på varifrån. Har iaf inte någon annan vettig förklaring på var alla kom ifrån helt plötsligt, men det var ju bara att tacka och ta emot! Så roligt att så många hittade hit av någon mystisk anledning. 😄
 
  
 
De grafer som syns till höger ovan är de som visar besökare per dag. Den övre visar alla besökare och den nedre återkommande. Som ni ser är det fler och fler som återkommer och det tycker jag är superroligt!! Varje ny daglig följare betyder massor. ❤
 
 
Google Analytics - Förvärv
Om vi ska gå över till att försöka tyda cirklarna till vänster så visar de hur besökarna har förvärvats - varifrån de kommer. Dessa siffror är lite kluriga att avläsa och inte heller helt pålitliga. Som ni ser så förvärvas en markaaaant övervägande del genom "direct". Detta är dock missvisande, tycker jag, och jag ska förklara varför. (Kanske finns det någon annan bloggare där ute som skulle uppskatta att få denna informationen. Jag hade själv velat bli upplyst om detta när jag började blogga, men hittade inte någonstans att det var någon som hade förklarat detta!)
 
Organic Search = Alla som hittar bloggen genom att söka/googla
Social = Alla som hittar bloggen via sociala medier (facebook)
Referral = Alla som hittar bloggen genom någon annans blogg
Direct = * Alla som skriver in bloggadressen DIREKT i webbläsaren. (Där det inte finns någon källa.)
* Samt alla som kommer från andra hemsidor/bloggar som har en säkerhetsinställning som är tvärt emot din egen blogg. Okej, detta är lite krångligt som sagt. Men för att förenkla det: Om din bloggadress är verifierad och bedöms som "säker" av webbläsaren så kommer alla hemsidor/bloggar som inte bedöms som säkra av webbläsaren anges som ICKE verifierade källor - alltså dom "direct" förvärv.
* För att krångla till det ytterligare så har facebook även ändrat någon inställning som gör att en del av de besökare som förvärvas genom sociala medier räknas som "direct" även om de egentligen borde kategoriseras i "social".
 
 
Sammanfattning av mina resultat och vad jag har jobbat på i Oktober och November
  • Komma upp i minst 180 unika besökare/dag och 1300 unika besökare/v (enligt blogg.se). Nej. det visade sig vara ett alldeles överambitiöst mål.
  • Satsa på att få följare till facebook och bloglovin. Nej, det har jag inte kunnat koncentrera mig på.
  • Börja använda twitter Nej.
  • Installera och börja använda Google Search Console. Nej.
  • Göra min första vlogg. Ja, det kan man väl kalla det.
  • Lära mig att sökoptimera. Delvis.
  • Köpa och skapa ett eget webbhotell/domän. Check! Dock är inte designen på plats ännu.
  • Skapa en ny design och nya funktioner för bloggen. Nej.
  • Åtgärda problemen med att google inte länkar rätt till bloggen. Check!
  • Fått mitt första (vettiga) bloggsamarbete. Ja! Ett som verkligen matchar bloggens nisch. Kommer att precenteras nu början av Dec.
 

Mål för December

  • Sänka kraven - det jag hinner, det hinner jag och resten får vänta.
 
 Sammanfattning
Det har varit två tuffa månader där jag av personliga skäl inte har orkat blogga i den omfattning som jag har önskat, vilket har resulterat i dåliga besökarsiffror. Men i det stora hela går utvecklingen ändå fortfarande uppåt. Jag har fått en hel del gjort även om inte allt som jag hade hoppats få gjort gjordes. Jag har överlag mått bra och kännt mig full av inspiration. Nu ser jag fram emot en mysig Decembermånad med mycket renovering och förhoppningsvis också en hel del pyssel och stämningshöjande inlägg!! Borren och hammaren går varm här i hemmet. Likaså kaveln och ugnen. 😘
 
Tidigare månadsrapporter:
Kram på era alla fina!! ❤
 
(Om DU tycker om detta inlägg eller min blogg så får du gärna gilla, följa på fb/bloglovin och länka vidare. 💓)  
För mer läsning om vilka renoveringsprojekt som ska ske här på gården läs DETTA inlägg.
Presentation av mig hittar du HÄR.
Follow

Kommentarer:

1 Mellan raderna:

ÄLSKAR såna här inlägg! :D Har ju samma tankar och ideer med bloggen som du, så är intressant att ta del av både statistik och mål osv :D Jag har ju Wordpress och där får man se lite översiktlig statistik och varifrån alla klick kommer. Utöver det har jag google search console... hade gärna haft även google analytics, men då behöver jag uppgradera till Wordpress Business och det är helt löjligt dyrt. Önskar att jag hade köpt eget webbhotell, men hade inte koll på alla detaljer om allt när jag tog beslutet att nöja mig med eget domän. Får kanske tänka om framöver... har det varit mkt krångel för dig som vill flytta över bloggen till webbhotell?

I övrigt så är det imponerande statistik du uppvisar. Bra jobbat! De övriga målen hade jag blivit chockad om du hunnit uppnå, då hade du varit övermänniska! ;) Men jag vet hur det är, man vill så mkt, men tiden finns ju inte! :( Måste hur som helst ha varit betydligt enklare förr när bloggar inte var lika stort. Då fick man liksom läsare automatiskt, eftersom alla bloggare länkade till varandra. Nu ska det ju enormt mkt till att få en länk av en större bloggare.

Svar: Ja, men precis!! Alltså de flesta "storbloggare" idag började ju skriva på 2008-talet när bloggen var ny och konkurrensen minimal. Idag kan jag känna att jag avundas dem en smula. De hade en betydligt enklare väg framför sig. Vi får för helsike kämpa brallorna av oss för att komma någonstans medan de kunde ta varandra i händerna och bara klampa framåt. :-P Slänga upp en uppochnervänd bild på sin frukost och få 87 kommentarer. Alltså...!!!Men vi ger oss inte!! Eller hur. :D Vi vill ju någonting med det vi gör och om det är ens passion så ska man ta det på allvar. Det är bara att tuta och köra! Torka tårarna när det känns helt motigt och kämpa vidare. ;)


Ja, kanske ska du överväga ett eget webbhotell? Jag har ju köpt det och minns inte att det kostade så mycket. Några hundralappar per år. Men om man verkligen vill satsa så är det ju värt. Du är så grym på att skriva så du borde verkligen gå all in och skaffa eget! :D Dock kan jag inte svara på hur det har gått med att flytta över, för jag har inte kommit så långt än. Jag har bara paxat min adress, men ännu inte fått över bloggen eller skapat designen. Det tänker jag göra i januari när jag har mer tid. För jag misstänker att det kommer vara ett hårt arbete... våndas redan.... :O Alltså jag tror inte det är så svårt att flytta över!! Däremot om man vill bygga upp en helt ny modell på designen, som jag tänker göra, så är det nog en hel del jobb.Jag har inte skaffat mig Google search console än, för jag har inte haft tid att sätta mig in i vad den har för funktion. Men det är högst på min to-do-lista nu!


Tack snälla för din sympatiska och peppiga kommentar! Det är såna som dina kommentarer som får en att inte ge upp.


Kram <3
Zilia Ving

2 Mellan raderna:

Kunde inte skrivit det bättre själv, haha! Man blir gött avis på hur lätt de måste haft det (iaf i jämförelse med hur svårt det är nu). Och visst är det sjukt motigt i perioder. Men som du säger är det just peppiga kommentarer och att man läser och stöttar varandra som gör hela skillnaden! <3

Du får berätta mer sen om du hur det var att flytta över när du vet mer! ;) Jag vill ju behålla min design o allt precis som det är, ha samma domän men bara att det ska ligga på eget webbhotell. Designen har jag fått hjälp med, hade inte klarat det själv kan jag säga direkt! Det är helt klart värt några tusenlappar tycker jag o så får man det exakt som man önskar :)
Google analytics är mer avancerat än google search console skulle jag säga. Search console är inte superintressant egentligen, det visar inte jättemycket... Kram! <3

Svar: Nej precis, det är det jag har fått uppfattningen om. Har läst på lite om google search console och den handlar väl mest om att ta reda vilka ord som människor söker på och hur man ska sökoptimera sitt inlägg och liknande?


Jag förstår att du gillar din design! Den är klockren! Framför allt headern!!
Zilia Ving

3 Mellan raderna:

TACK, vad glad jag blir! ;)

Ja men precis, det är lite så du beskriver... Plus att det bara är de klick som kommer från att någon söker på min blogg på Google som kommer med i statistiken. Det är alltså bara en liten del av den info jag vill ha. Men bara det att man HAR google search console gör ju att man rankas något snäpp högre av Google, så det är ju iaf ingen nackdel att ha det även om man nu inte tycker sig få ut så mkt av det i övrigt ;)

Svar: Oj, det visste jag inte! :D Bra grej!!
Zilia Ving

Kommentera här:

Konst bloggar Hem & Inredning inredningsbloggar.info